Bedrijventerreinen en winkelcentra moeten goed bereikbaar zijn. Voor de “natte industrie” moet de vaarweg naar Drachten verbeterd worden of eventueel moet er een nieuwe vaarweg komen, zodat de recreatievaart wordt gescheiden van de beroepsvaart. Onze binnenhaven koesteren en up-to-date houden. De rotondes op de Noorderhogeweg, zijn in het kader van de Samenwerkingsagenda met de provincie gerealiseerd. Vanaf de Waldwei is de doorstroming verbeterd. Grote infrastructurele projecten kunnen alleen worden uitgevoerd met ruime financiële bijdragen van rijk en provincie. Dat geldt ook voor de aanpak van het kruispunt Gauke Boelensstraat – Zuiderhogeweg. Wij vinden dat er tijdig geanticipeerd moet worden op de doorstroming van de Eikesingel met de toekomstige realisatie van het nieuwe zwembad. Er zijn nog enige “onveilige” knelpunten die moeten worden aangepakt: Kruispunt Lauwers/Sydwende, Postlaan/Theo van Doesburgstraat en Bisschopsweg/Broekfinne. Vooral de afwikkeling van verkeer vanuit de wijk Drachtstervaart willen wij verbeteren. Het is zo langzamerhand ook tijd voor een zorgvuldige afweging of het Shared Space-effect nog aan zijn doel beantwoordt. Het vliegveld optimaliseren voor recreatieve doeleinden. Op Schiphol en Lelystad is het luchtruim overvol en dat biedt ons vliegveld extra mogelijkheden.